1 juli 2021

SUNT Food ontvangt eerste butterfly award

Amsterdam, 1 juli 2021 – Laura Hoogland, oprichtster van SUNT Food, neemt de eerste Butterfly Award in ontvangst met daarbij een geldbedrag van €12.345,67. De Butterfly Award is een initiatief van Fred Foundation en Social Enterprise NL om sociale ondernemingen die hard werken aan een mooi toekomstbeeld in het zonnetje te zetten zonder dat er sprake is van iets te winnen. Het hele idee van winnen is gebaseerd op competitie en uitsluiting en dat is precies wat de Butterfly Award niet beoogt; het is een erkenning.

 

over SUNT

Jaar oprichting: 2018
Locatie: Amsterdam

in de categorie:

Voedseltranisitie & Natuurbehoud

Over de Butterfly Award

De Butterfly Award creëert positieve aandacht voor inspirerende sociaal ondernemers die met de huidige economische principes breken en zich inzetten om zoveel mogelijk maatschappelijke impact te maken. De award zelf is een vlinder gemaakt door Nic&Mic, een sociale onderneming die kunst maakt van aangespoelde teenslippers uit Kenia. De vlinder betekent dat elk klein ding dat je doet, ertoe doet en de wereld kan veranderen. Een kleine onderneming kan een enorme invloed hebben op heel veel grote spelers. Laura en haar sociale onderneming Sunt krijgen naast de award een bedrag van €12.345,67 geschonken om nog verder te kunnen vliegen en om nog meer verschil te maken in de wereld.

De Butterfly Award gelooft ook in het pay-it-forward effect. Laura mag een andere inspirerende sociaal ondernemer in het zonnetje zetten die het verdient om verder te kunnen vliegen. Deze ondernemer ontvangt ook positieve aandacht en krijgt van de €12.345,67 een geldbedrag van €2345,67 geschonken. Half juli wordt bekend gemaakt wie dat is geworden.

De award is voor Sunt omdat…

Sunt mag de eerste Butterfly Award in ontvangst nemen, omdat zij de verspilling van bananen, de meest verspilde fruitsoort ter wereld, tegengaat door de hele keten aan te pakken. Sunt maakt bananenbrood van bananen die anders in de prullenbak zouden belanden. Jaarlijks worden zoveel bananen weggegooid omdat ze niet aan de cosmetische standaarden van de supermarkten voldoen en dat is echt een doodzonde, vindt Laura. “In 2018 had ik mijn baan opgezegd en wilde mijn eigen ondernemersdroom gaan waarmaken en me meer richten op duurzaamheid. In mijn overvloed van tijd bakte ik toen heel wat bananenbrood.” Bij haar buurtsuper om de hoek ging ze vragen om bananen die ze niet meer konden verkopen. “Ik kreeg toen zoveel bananen van hem en daar is het idee ontstaan om die verspilling tegen te gaan. Als dit kleine winkeltje al zoveel bananen weg moet gooien, hoe gaat dat dan op grote schaal?” Zo ontstond het idee voor bananenbrood van geredde bananen. Een week later lag het door Laura ontwikkelde bananenbrood bij haar buurtsuper in de schappen, de week daarop bij een aantal grote horecatenten en vier weken later zat ze bij Albert Heijn aan tafel.

Sunt groeit

Inmiddels groeit Sunt hard en liggen iedere dag duizenden bananenbroden dagvers in meer dan 800 winkels in Nederland. Dankzij hun samenwerking met een grote producent, worden de producten dagelijks vers geleverd aan Albert Heijn, PICNIC en COOP en kunnen ze snel schakelen. “Ook zijn we bezig met de lancering in Duitsland en dan hebben we het over hele andere volumes. Dat is echt 3x van wat we in Nederland produceren en dat moet een bakkerij wel aankunnen. Daarom zijn we nog steeds heel blij met deze producent.”

 Een bananenfabriek voor 2000 ton bananen

Naast de bakkerij waar de consumentenproducten, zoals bananenbrood en hun granola (gemaakt van de kontjes van bananenbrood) worden gemaakt, werken ze ook hard aan een eigen bananenfabriek in Gelderland. De fabriek is er voor de bananen die anders in de havens van de Benelux worden weggegooid. “In begin 2022 willen we een bananenfabriek hebben staan die 2000 ton bananen op jaarbasis kan verwerken. Daarvan blijft 1500 ton bananenpuree over. Voor eigen productie gebruiken we 20% van de geproduceerde no-waste bananenpuree. De overige 80% gebruiken we voor wederverkoop om zo de Europese bananenpuree markt te verduurzamen. Nu wordt de puree ingevaren vanuit Ecuador of Costa Rica en is het 3 tot 4 weken onderweg in een zeecontainer, maar dat is helemaal niet nodig. Alleen al in de havens van de Benelux worden meer dan 20 miljoen kilo bananen per jaar weggegooid, die nog prima eetbaar zijn.”

Een fabriek staat er niet zomaar en het geldbedrag kunnen ze dan ook goed gebruiken. “We zijn echt tegen de subsidies aangelopen die nu in de markt zijn. Al een paar keer hebben we ervaren dat we toch niet in aanmerking kwamen voor op het oog perfect aansluitende subsidies. Gelukkig hebben we een aantal mooie partners om ons heen verzameld, maar we hebben nog wat laatste eindjes aan elkaar te knopen. Daarom zijn we dan ook zo dankbaar voor deze fantastische award en dit mooie geldbedrag!”

Over Fred Foundation 

De Stichting Fred Foundation draagt bij aan een bewuste samenleving met oog voor welzijn, natuur en de planeet. Dit doen zij door organisaties te ondersteunen met financiële donaties. 

Over Social Enterprise NL 

Sociaal ondernemers zijn koplopers in de beweging naar de impact economie. Stichting Social Enterprise NL verbindt en versterkt deze sociaal ondernemers, en werkt aan een gunstiger ecosysteem.

 

Voor meer informatie en verzoeken kunt u contact opnemen met Evelien Pleging via evelien@social-enterprise.nl of 06-42735309.