Oma’s Soep minstens zo belangrijk als de plastic soep
Locatie: Amsterdam
Opgericht in: 2017
in de Categorie: sociale cohesie
Amsterdam, 3 november 2021 –De klimaatverandering en plastic vervuiling zijn hot topics waar we niet meer om heen kunnen, maar eenzaamheid onder ouderen is minstens zo’n grote opgave die we serieus moeten nemen. Dit probleem is groot en groeiend, maar gelukkig heeft sociale onderneming Oma’s Soep haar missie gemaakt van de strijd tegen eenzaamheid. Oma’s Soep maakt ouderen blij en verbindt ze met jongeren om samen soep te maken naar recept van oma. Een mooie onderneming om toe te juichen en daarom mochten Fred Matser en Willemijn Verloop, namens Fred Foundation en Social Enterprise NL, de oprichter Max Kranendijk van het inspirerende Oma’s Soep verrassen met de Butterfly Award en een geldprijs van €12.345,67.
De Butterfly Award zet inspirerende sociaal ondernemers in het zonnetje die met de huidige economische principes breken en zich inzetten om zoveel mogelijk maatschappelijke impact te maken. Oma’s Soep is een inspirerend voorbeeld en Nederlands’ bekendste merk voor lekkere, verse soepen en maaltijden naar recept van oma. Door haar opbrengsten in te zetten voor sociale impact, is Oma’s Soep de grootste eenzaamheidsbestrijder en viert zij het leven met alle ouderen in Nederland. Wekelijks organiseren ze kookdagen waarbij jong en oud samen soepen (of stamppotten) koken op verschillende locaties in Nederland.
Koken verbindt
Het idee voor Oma’s Soep ontstond tijdens een klassiek gesprek in de kroeg over de toekomst en het leven na het studeren. Max Kranendijk kwam samen met mede-oprichter Robert Croese op een gesprek uit over eenzaamheid onder ouderen. De oma van Max maakte graag voor iedereen soep, maar raakte eenzaam nadat veel vriendinnen kwamen te overlijden en mensen gingen verhuizen. Robert werkte als arts en zag veel eenzame ouderen naar de dokter gaan zonder echt een kwaaltje te hebben. Daar ontstond een idee over hoe ze ouderen die goed soep konden maken samen konden brengen met jongeren en de soepen dan konden verkopen in winkels.
100 ouderen per week helpen
Inmiddels is Oma’s Soep in negen steden actief. Daar organiseren verschillende studentenbesturen wekelijks activiteiten om ouderen met jongeren te verbinden en de strijd tegen eenzaamheid aan te gaan. Naast de kookdagen vrolijken ze ook ouderen thuis op met Oma Soep-aan-huis waarbij vrijwilligers wekelijks op bezoek gaan bij 100 ouderen met een soepje, kaartje en cadeautje. Daarnaast hebben ze tijdens de Week tegen Eenzaamheid in oktober een groot gala georganiseerd in samenwerking met Het Danspaleis om ouderen in het zonnetje te zetten en het samen zijn weer te vieren.
Sociale impact mogelijk gemaakt door soep
Naast het sociale aspect en het bevorderen van de sociale cohesie in buurten wat onder de Stichting Oma’s Soep valt, focust Oma’s Soep B.V. op het vervaardigen, transporteren en verkopen van de soepen naar recepten van oma aan onder andere retail, restaurants, hotels en bedrijfscaterings. Inmiddels bestaan er 14 smaken soep, maar circuleren er 6 smaken bij de Albert Heijn, Spar, Picnic, Gorillas en Flink. De andere smaken zijn gereserveerd voor de horeca, hotels en catering. Door de product pitch te winnen bij de Albert Heijn hebben ze grote stappen kunnen maken en is Oma’s Soep snel in veel winkels komen te liggen. Zo kunnen ze goed groeien en is er ruimte voor meer productontwikkelingen, zoals de stoofpotjes en stamppotten en wie weet wat nog gaat volgen.
Over de Butterfly Award en het Pay-it-forward effect
De Butterfly Award is een initiatief van Fred Foundation en Social Enterprise NL om sociale ondernemingen die hard werken aan een mooi toekomstbeeld in het zonnetje te zetten zonder dat er sprake is van iets te winnen. Het hele idee van winnen is gebaseerd op competitie en uitsluiting en dat is precies wat de Butterfly Award niet beoogt.
De award zelf is een vlinder gemaakt door Nic&Mic, een sociale onderneming die kunst maakt van aangespoelde teenslippers uit Kenia. De vlinder betekent dat elk klein ding dat je doet, ertoe doet en de wereld kan veranderen. Een kleine onderneming kan een enorme invloed hebben op heel veel grote spelers. Max en zijn sociale onderneming Oma’s Soep krijgen naast de award een bedrag van €12.345,67 geschonken om nog verder te kunnen vliegen en om nog meer verschil te maken in de wereld.
De Butterfly Award gelooft ook in het pay-it-forward effect. Max mag een andere inspirerende sociaal ondernemer in het zonnetje zetten die het verdient om verder te kunnen vliegen. Deze ondernemer ontvangt ook positieve aandacht en krijgt van de €12.345,67 een geldbedrag van €2345,67 geschonken.